اشتـراک گـذاری

نتایج آزمون به یادآوردن لوگو (قسمت ۲)

بررسی نتایج آزمون به یادآورن لوگو

فهرست مطالب

 

در مقاله پیشین به مفهوم آزمون به یادآوردن لوگو (logo recall test) و بررسی عملکرد و مراحل آن پرداختیم. حال در این مقاله به بررسی جنبه‌های مختلف نتایج این آزمون می‌‌پردازیم. در این مقاله ابتدا به بررسی دسته بندی نتایج آزمون می‌پردازیم. سپس در مورد کاربرد این اطلاعات و داده‌ها برای شرکت‌ها صحبت می‌کنیم؛ پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. البته باید اشاره کرد که نتایج آزمون و کاربردهای آن می‌تواند بسته به ویژگی‌های شرکت‌کنندگان و هدف پژوهش متفاوت باشد.

نتایج آزمون به یادآورن لوگو

نقاشی‌ها را بر اساس میزان شباهت به لوگوی اصلی به ۵ دسته تقسیم بندی می‌کنند. بنابر این هر دسته بندی نمایانگر سطح شناختی متفاوت نسبت به لوگو است. با توجه به آمار نقاشی شرکت‌کنندگان در این دسته بندی‌ها می‌توان درمورد بازاریابی، استراتژی، تبلیغات و لوگوی برند ها تصمیمات هوشمندانه‌ای گرفت. البته اگر تمایل دارید می‌توانید با کلیک بر روی لینک این آزمون را به صورت آنلاین انجام دهید. این ۵ دسته بندی شامل موارد زیر هستند که هر کدام به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است:

۱ .رسم دقیق:

برخی از شرکت‌کنندگان ممکن است با دقت بالا لوگوها را بازتولید کنند، یعنی عناصر کلیدی، رنگ‌ها،خطوط و شکل‌ها را به درستی رسم کنند. این مورد نشان‌دهنده‌ی شناخت و ماندگاری قوی لوگوها در ذهن شرکت‌کنندگان است. اگر درصد این میزان رسم بالاتر از بقیه‌ی موارد باشد، نمایانگر عملکرد بالا و قوی تیم برندینگ کمپانی است. همچنین این دسته اصولا شامل مخاطبین متعهد و وفادار برند شما هستند. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا به نگه داشتن این این دسته از مخاطبین و سپس به افزایش درصد آنان بپردازید.

۲ .رسم جزئی:

شرکت‌کنندگان ممکن است برخی از جنبه‌های لوگو را به درستی بازتولید کنند، در حالی که بخش‌های دیگر را از دست بدهند یا به‌طور نادرست نشان دهند. این مورد نشان‌دهنده سطح متوسط شناخت برند است. البته می‌توان با شناخت درست این دسته از مخاطبان و طراحی استراتژی مناسب، آنان را به مصرف‌کنندگان واقعی تبدیل کرد. لازم به ذکر است که، احتمال اینکه درصد بیشتری از این گروه با بازاریابی درست به مخاطبین وفادار تبدیل شوند بالا است.

۳ .شباهت عمومی:

شرکت‌کنندگان ممکن است نقاشی‌هایی را ایجاد کنند که به‌طور کلی شباهتی به لوگوهای اصلی دارند، اما جزئیات خاص یا نسبت‌های دقیق را ندارند. این مورد نشان‌دهنده سطح پایه‌ای از شناخت شرکت است. بدیهی است که این دسته از شرکت‌کنندگان تحت تاثیر استراتژی‌ها قرار گرفته‌اند اما نه آنقدر که لوگو را با جزئیات به خاطر بسپارند. پس می‌توان با برنامه‌ریزی و استراتژی درست درصدی از این مخاطبان را نیز به مشتریان وفادار تبدیل کرد.

نتایج آزمون به‌یادآورردن لوگو

۴ .رسم ناقص:

برخی از شرکت‌کنندگان ممکن است نقاشی‌هایی ایجاد کنند که به طور قابل توجهی با لوگوی اصلی متفاوت است. این تفاوت در رنگ‌ها، شکل‌ها یا عناصر کلیدی مشاهده می‌شود. این مورد نشان‌دهنده سطح پایینی از شناخت برند است. اگر درصد زیادی از شرکت کنندگان در این دسته قرار دارند باید به دنبال راهکاری اساسی و پربازده باشید. چرا که این طرح‌ها نشان دهنده‌ی اشتباهی پایه‌ای در برندینگ است که شامل: نقاط ضعف مهم در طراحی لوگو، محدودیت‌هایی در تماس برند با مخاطب، عدم جلب توجه مخاطبان هدف و… است.

۵. عدم شباهت:

در برخی موارد، شرکت‌کنندگان ممکن است عدم شناخت یا به‌یادآوری لوگوها را تجربه کنند که نقاشی‌هایی می‌کشند که ممکن است هیچ شباهتی به لوگوها اصلی نداشنه یاشد. این مورد نشان‌دهنده کمبود آگاهی از برند  عدم شناخت آن است. اگر این درصد کم است،هیچ جای نگرانی نیست چرا که این درصد شامل مخاطبان هدف شما نمی‌شود. اما اگر افراد زیادی از شرکت‌کنندگان در این دسته قرار می‌گیرند بهتر است در ابتدا با افراد متخصص در این زمینه مشورت و سپس باید به دنبال تغییری بنیادی در سیستم خود باشید.

نتایج آزمون به‌یادآورردن لوگو

کاربرد نتایج آزمون به یادآورن لوگو

حال نوبت به بررسی چگونگی استفاده و کاربرد این نتایج در برنامه راهبردی برند هاست. همانطور که تا کنون متوجه شدید، درصد طراحی شرکت‌کنندگان در ۵ دسته بندی بالا تعیین کننده برنامه‌ی راهبردی کمپانی است. از این رو، نتایج این آزمون شامل اطلاعات بسیار ارزشمندی است که برای پیشرفت شرکت‌ها مورد نیاز است. درصد افراد در این گروه‌ها به صورت درصد بیان شده و در برندینگ و استراتژی در موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

۱. ماندگاری و تشخیص:

قدرت شرکت‌کنندگان در بازسازی دقیق لوگوها نشان دهنده ماندگاری و شناخت برند است. لوگوهایی که به راحتی به‌یاد می‌آیند، نشانگر حضور قوی برند، تبلیغات موثر و طراحی مناسب است.

۲. ارزیابی طراحی:

آزمون به یادآوردن لوگو (logo recall test)، بازخورد قابل توجهی درباره اثربخشی طراحی لوگو ارائه می‌دهد. با بررسی توانایی شرکت‌کنندگان در تولید لوگوها، پژوهشگران می‌توانند مواردی را در طراحی از قبیل: نقاط ضعف، قسمت‌هایی که نیازمند بهبودند و عناصری بر بهتر شناخته شدن لوگو موثرند را شناسایی کنند. در نهایت می‌توانند با کمک این اطلاعات تصمیمات آگاهانه‌تری را برای افزایش جذابیت و اثر بصری لوگو را بگیرند.

۳. تأثیرات فرهنگی و جمعیتی:

نتایج این آزمون نشان دهنده تأثیر عوامل فرهنگی و جمعیتی بر تشخیص برند است. تفاوت‌های عملکرد شرکت‌کنندگان، ممکن است  ریشه در در جنبه‌های شناختی، فرهنگی و اجتماعی مخاطبین داشته باشد. تأثیر زمینه فرهنگی، تجربه‌های شخصی و شناخت مصرف‌کنندگان در جامعه بر روی عملکرد آنها در آزمون موثر است.

نتایج آزمون به‌یادآورردن لوگو

۴. استراتژی بازاریابی:

اطلاعات به‌دست آمده از آزمون به‌یادآوردن لوگو می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های مربوط به برندینگ و استراتژی مورد استفاده قرار گیرد. این آزمون می‌تواند شرکت‌ها را راهنمایی کند تا استراتژی‌های بازاریابی خود را برای هر گروه مصرف‌کننده به‌صورت خاص تنظیم کنند. با شناخت قدرت تشخیص برند در گروه‌های هدف مختلف، شرکت‌ها می‌توانند استراتژی‌های ارتباطی و بازاریابی را برای هر گروه به‌طور جداگانه سازماندهی کرد.

۵ .ارزیابی شناخت برند:

نتایج آزمون به‌یادآوری لوگو بینش‌های ارزشمندی درباره سطح شناخت برند ارائه می‌دهند. با تجزیه و تحلیل اینکه شرکت‌کنندگان به چه اندازه می‌توانند لوگو را به یاد بیاورند و نقاشی کنند، بازاریابان می‌توانند اثربخشی استراتژی‌های ارتباطی برند خود را ارزیابی کنند.این اطلاعات به آنها کمک می‌کند تا بفهمند آیا لوگویشان ماندگار است و آیا با موفقیت به تصویری دائمی در ذهن مخاطبان تبدیل شده است؟

۶ .شناسایی مشارکت مخاطبان هدف:

نتایج آزمون می‌توانند برای درک بهتر اینکه چقدر یک لوگو با مخاطبان هدف ارتباط برقرار می‌کند، ارزشمند باشند. پس با تجزیه و تحلیل نقاشی‌های تولید شده توسط شرکت‌کنندگان، محققان می‌توانند سطح مشارکت و ارتباطی که افراد با لوگو دارند را بررسی کنند. این اطلاعات موجب بهبود استراتژی‌های برندینگ به منظور تناسب بیشتر برنامه‌ها در راستای توقعات و انتظارات مخاطبان هدف می‌شود.

نتایج کلی آزمون به‌یادآورردن لوگو

جمع آوری

به طور کلی، نتایج آزمون به‌یادآورردن لوگو به‌عنوان بازخوردی ارزشمند برای برندها عمل می‌کند. این آزمون درک جامعی از شناخت برند، اثربخشی و ماندگاری لوگو و نگرش مصرف‌کنندگان را ارائه می‌دهد. پس با استفاده از این آزمون می‌تواند به شناسایی نقاط ضعف، زمینه‌هایی که به بهبود نیاز دارند و درک مصرف‌کنندگان پرداخت. هدف از آزمون، ارزیابی دقت شرکت‌کنندگان در ‌یادآوری و تولید دوباره لوگوهای شناخته شده است.آزمون به یادآوردن لوگو (logo recall test) داده‌هایی نوین درباره‌ی ماندگاری و اثربخشی هویت بصری برند ارائه می‌دهد.

پژوهشگران و بازاریابان از نتایج این آزمون نه تنها برای ارزیابی قدرت و تأثیر لوگوهای مختلف، بلکه برای سنجش آگاهی و وفاداری مصرف‌کنندگان نیز استفاده می‌کنند. این اطلاعات به شرکت‌ها کمک می‌کند تا در بازار رقابتی امروزه، استراتژی‌های ارتباطی و بازاریابی مؤثرتری برای هر گروه مصرف‌کننده تعیین کنند. اگر برای برند خود نیاز به مشاوره دارید می‌توانید از تیم طراحان پیشرو مشاوره بگیرید. همچنین با کلیک روی لینک می‌توانید از شرایط پکیج‌های طراحی لوگو مطلع شوید و پکیج مد نظر خ.د را انتخاب کنید.

3/5 - (1 امتیاز)
تصویر پیمان اکبری

پیمان اکبری

سلام من پیمان اکبری هستم امیدوارم مطالب این سایت بتونه به مسیر برندسازی شما کمک کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *