اشتـراک گـذاری

طراحی لوگو به کمک تکنیک نقشه ذهنی

طراحی لوگو به کمک تکنیک نقشه ذهنی پیمان اکبری
نقشۀ ذهنی، چگونه به طراحی لوگو کمک می‌کند؟ آیا این، می‌تواند تکنیکی کاربردی در جهت طراحی نشان تجاری باشد؟ احتمالاً این‌ها، پرسش شما بوده، که به این صفحه فرستاده شدید. روشن است که لوگو، اولین چیزی است که مشتری بالقوۀ شما، از شما می‌بیند. بنابراین، لازمۀ اولین برخورد او با یک شرکت و یا برند، طراحی یک لوگوی قوی و خاطره‌انگیر است.

فهرست مطالب

طراحی لوگو به کمک تکنیک نقشه ذهنی

نقشۀ ذهنی، چگونه به طراحی لوگو کمک می‌کند؟ آیا این، می‌تواند تکنیکی کاربردی در جهت طراحی نشان تجاری باشد؟ احتمالاً این‌ها، پرسش شما بوده، که به این صفحه فرستاده شدید. روشن است که لوگو، اولین چیزی است که مشتری بالقوۀ شما، از شما می‌بیند. بنابراین، لازمۀ اولین برخورد او با یک شرکت و یا برند، طراحی یک لوگوی قوی و خاطره‌انگیر است.

برای دست‌یابی به چنین هدفی، لازم است تکنیک‌های مختلفی را که در زمینۀ طراحی لوگو پدید می‌آیند، بشناسیم، و در کار خود، بیاوریم. یکی از این تکنیک‌ها، نقشه‌برداری ذهنی است، که امروز در این مقاله، با آن آشنا شده و از کاربرد آن در حوزۀ لوگو صحبت می‌کنیم.

در آغاز، بیایید به اهمیت خودِ طراحی لوگو بگوییم.

 

چرا طراحی لوگو مهم است؟

طراحی لوگو، نقش مهم و ویژه‌ای در بازاریابیِ هر شرکتی – صرف‌نظر از صنعت یا مخاطب هدف آن شرکت – ایفا می‌کند. در بسیاری از موارد، لوگوی یک شرکت، یا برند، اولین برخورد مشتری بالقوه با آن شرکت یا برند است. خب، نکته همین‌جاست که، انتخاب لوگویی که برای مواجهۀ اول، مناسب و گیرا باشد، کمی مشکل است.

این روزها، بسیاری از طراحان لوگو حرفه‌ای، از یک تکنیک، به نام نقشۀ ذهنی استفاده می‌کنند. با به‌کارگیری نقشه‌برداری ذهنی، می‌توانید مهارت‌های خود را برای طراحی لوگو تقویت کنید.

 

حالا، بهتر است ببینیم این تکنیک نقشه‌برداری ذهنی چیست و چه نقشی در طراحی لوگو ایفا می‌کند.

 

شاید این مطلب برای شما جالب باشد : تفاوت طراحی و بازاریابی (دیزاین و مارکتینگ)

 

نقشه ذهنی چیست؟

نقشۀ ذهنی، شبکه‌ای پیچیده از افکار طراح، ایده‌های او، اسم‌‌ها و کلماتی که به ذهنش می‌رسد، و هم‌چنین، تصاویری که خلق می‌کند، که همگیِ این‌ها، از یک ایده یا واژۀ مرکزی، به شکل نمودار سرچشمه می‌گیرند. بسیاری از طراحان، از تکنیک نقشه‌برداری ذهنی، برای طوفان فکری خود استفاده می‌کنند، تا درنهایت، به تولید ایده منجر شود. این، یک شیوۀ آزاد و بصری است که در آن، یک نقشۀ ذهنی ایجاد می‌شود. و نه‌تنها ابزاری فوق‌العاده برای «آزاد کردن» خلاقیت است، بلکه راهی عالی برای برقراری ارتباط با مشتریان، اعضای تیم، در مرحلۀ مفهومی طراحی است.

 

پیدایش نقشۀ ذهنی

پیدایش تکنیک نقشه‌برداری ذهنی را به تونی بوزان – نویسنده – نسبت می‌دهند. او در زمان دانشجویی که به این تکنیک حافظه و یادگیری دست یافت و آن را توسعه داد.

خیلی ساده، بوزان متوجه شد که هر چه یادداشت‌های او در مورد موضوعی، با جزئیاتِ بیش‌تر باشد، به خاطر سپردن آنچه نوشته است، دشوارتر می‌شود. این، چیزی بود که متناقض به‌نظر می‌رسید و او کنجکاو بود.

با گذشت زمان، او آزمایشی انجام داد؛ زیر کلمات کلیدی خط کشید و بقیه را در حباب‌ها و دایره‌ها قرار داد. او متوجه شد که این تکنیک‌ها، به‌نوعی دارند طرحی از تفکر او را در مورد یک موضوع ارائه می‌دهند و به او کمک می‌کنند اطلاعاتی را که آموخته، در ذهن خود حفظ کند.

در نهایت او این تکنیک را به گونه‌ای اصلاح کرد که نقشۀ ذهنی، نموداری از یک فکر مرکزی را نشان داد، که از جهاتِ بسیاری، نقشه‌ای تحت‌اللفظیِ تفکر او در مورد موضوع مورد بحث طراحی است.

 

چرا باید از نقشه‌برداری ذهنی برای لوگو استفاده کرد؟

معمولاً برای شرکت‌ها، بیانِ این‌که از یک لوگو چه می‌خواهند، یا این‌که لوگوی آن‌ها، چه پیامی را باید انتقال دهد، کمی دشوار است. سازمان‌های نوپا هم، در زمینۀ بازاریابی خود، چندان مطمئن نیستند. در این شرایط، بهترین تکنیکی که به کمک شرکت‌ها می‌آید، نقشۀ ذهنی است، تا روی چیزی که برایشان مهم‌تر است، تمرکز کنند. در این صورت، می‌توانند بر اساس آن لوگو طراحی کنند.

به کمک این تکنیک، ایده‌ها جمع‌آوری می‌شوند و همین، به شما کمک می‌کند تا در مورد هر یک از آن ایده‌ها فکر کنید. و به این‌گونه، افکار خود را سازمان‌دهی می‌کنید و به نکاتی پی می‌برید که هرگز به آن فکر نکرده‌اید.

 

چگونه نقشۀ ذهنی لوگو را بسازیم؟ | ایجاد نقشۀ ذهنی لوگو

با توصیفی که در بالا، از نقشه‎برداری ذهنی گفتیم، این نقشه، با یک ایدۀ مرکزی آغاز می‌شود. در این شرایط، به هستۀ نقشه، که همانا ایدۀ اصلی است، نگاه کنید، و ایده‌هایی را که در ذهن‌تان ایجاد می‌شود، یادداشت کنید. هر شاخه از نقشه، بر ایده‌ها، تصاویر و افکار اضافیِ مرتبط با ایدۀ اصلی تمرکز دارد. به‌طور کلی، نقشۀ شما همۀ جنبه‌های مهم مرتبط‌با سازمان یا شرکت شما را پوشش می‌دهد. چون هر آن‌چه که به فکر شما می‌رسدف شما را به ابعاد تازه‌ای از ایدۀ اولیه و اصلی می‌رساند.

همین بررسی هستۀ نقشه – که همان ایدۀ اصلی شماست – نشان می‌دهد که شما در مورد شرکت خود چه فکر می‌کنید. و این، می‌تواند راهنمایی روشنی برای طراحان لوگو باشد، تا یک نشان تجاری متناسب‌با علاقۀ شما طراحی و ایجاد کنند.

 

7 نکته که باید در نقشه‌برداری ذهنی خود لحاظ کنید

برای آن‌که بتوانید از تکنیک نقشه‌برداری ذهنی، به‌درستی استفاده کنید، لازم است نکاتی را رعایت نمایید. ایدۀ کلی برای این تکنیک، این است که هر چیزی را که ممکن است به ایدۀ اصلی مرتبط باشد، شامل شود.

·        صنعت شما و هر تصویر، ایده یا اصطلاح خاصی که ممکن است به آن مرتبط باشد.

·        مخاطبین شرکت شما: مخاطبان شما چه کسانی هستند، چه‌کاری انجام می‌دهند و از همه مهم‌تر، به چه چیزی نیاز دارند؟

·        شعار شرکت شما

·        بیانیه ماموریت شرکت شما: بیانیۀ شرکت شما، همان چیزی است که مایل و امیدوارید انجام  دهید. حال برای بهتر کردن نقشۀ ذهنی برای طراحی لوگو،  فکر کنید که آن چیست که امیدوارید انجام دهید؟

·        محصولات یا خدمات شرکت شما

·        کارمندان شرکت شما

·        ارزش‌های شرکت یا سازمان شما

لوگوی شما درواقع، نتیجۀ همۀ این موارد مهم است. برای آن‌که بتوانید بهترین لوگو را طراحی کنید، این نکات را جدی بگیرید، چون اهمیت زیادی دارند. پس،  عمیق‌تر فکر و بررسی کنید.

 

چگونه از نقشه‌برداری ذهنی خود برای ارتباط با یک طراح استفاده کنیم؟

این‌که شما به‌عنوان صاحب شرکت یا برند، بتوانید افکار، نظرها و ایده‌های خود را به‌خوبی برای طراحان بیان کنید، مهم است. این‌جاست که باید نقشۀ ذهنی خود را بررسی کنید. و با ارزیابی آن، به درک بهتری از آن برسید که کدام‌یک مهم‌تر است و کدام، غیر ضروری. یک نقشۀ درست، جنبه‌های مهم نگاه شما را برجسته می‌کند و به‌خودی خود، در مورد موضوعات برجسته و مهم، با طراح لوگوی شما بحث می‌کند. البته شما هم باید با توضیح تمام جنبه‌های مهم نقشه، سعی کنید همۀ سردرگمی‌های احتمالی را از بین ببرید.

 

در نهایت …

طراحان حرفه‌ای لوگو، در جلسۀ مشاوره با مشتریان خود، از آن‌ها می‌خواهند نقشۀ ذهنی خود را برای ایجاد یک لوگوی حرفه‌ای ارائه بدهند. به‌این شیوه، مشتریان، می‌توانند به کمکِ طراحان بیایند. این تکنیک، یک مفهوم نوآورانه و نوپا است که شرکت‌های امروزی، برای یافتن لوگوی نهایی و رویایی خود، از آن استفاده می‌کنند.

 

آدرس ما در صفحات مجازی:

اینستاگرام

یوتیوب

آپارات

4.5/5 - (2 امتیاز)
تصویر پیمان اکبری

پیمان اکبری

سلام من پیمان اکبری هستم امیدوارم مطالب این سایت بتونه به مسیر برندسازی شما کمک کنه

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *